Hvad er SEO?

seo

Andre broer
SEO står for Seach Engine Optimization, eller oversat til dansk; søgemaskineoptimering. SEO er en af de allervigtigste markedsføringsmetoder, når du vil
brande dig selv eller skaffe nye kunder på nettet.

I denne artikel kommer vi nærmere ind på vigtigheden af korrekt udført SEO og konsekvenserne af dårlig SEO. Vi kigger også på nogle af de mest anvendte
former for SEO, og så klæder jeg dig bedre på til at overveje, om du skal kaste dig ud i projektet selv eller få hjælp af en professionel fra starten af.

SEO – Hvad er det egentlig?


Der findes mange måder, du kan markedsføre din virksomhed på online. En af de mest effektive metoder generelt set er via en af de store søgemaskiner såsom
Google.

Når potentielle kunder søger efter den service eller de produkter, du sælger, ønsker du, at Google skal vise netop din virksomheds hjemmeside i
søgeresultatet. Dette kan du opnå på to måder:

1. Google AdWords – Du kan betale Google for at få vist annoncer for din virksomhed i toppen og i højre side af søgeresultaterne. Dette
hedder Google AdWords og er en PPC-marketingform (Pay Per Click).

2. SEO – Du kan også benytte dig af SEO, søgemaskineoptimering, som hjælper din hjemmeside med helt gratis og naturligt at ryge til tops i
søgeresultaterne, når kunder søger efter et konkret produkt eller service.

Der findes en lang række tiltag, du kan foretage dig på og for din hjemmeside, når du ønsker at den skal ranke højt i søgeresultaterne.

Vi kigger nærmere på tre af de mere overordnede former for SEO-teknikker længere nede i artiklen, men først og fremmest vil jeg kort redegøre for, hvorfor
SEO er vigtigt for dig.

Derfor er SEO vigtigt for dig som virksomhedsejer


Når det kommer til online marketing, er SEO en af de bedste og mest effektive værktøjer, du kan gøre brug af som virksomhedsejer. Dette skyldes primært to
ting:

· SEO er som udgangspunkt gratis, da du ikke skal betale for det ligesom med Google AdWords og Facebook-annoncer.

· Hver dag foretager danskerne millioner af søgninger på Google. Det er derfor ekstremt vigtigt, at netop din virksomhed bliver fundet på de relevante
søgeord.

Hvis du eksempelvis forhandler økologisk børnetøj, så vil det være meget relevant for dig og din virksomhed, at netop din hjemmeside dukker op i
søgeresultaterne, når potentielle kunder bruger søgeord såsom ”økologisk børnetøj”, ”tøj til børn”, ”kvalitetsbørnetøj”, eller hvad de nu måtte søge efter.

Men gælder det så udelukkende for fysiske produkter? Bestemt ikke:

Lad os forestille os, at du tilbyder digitale kurser og coaching i øget selvværd på nettet. I dette tilfælde vil det også være meget relevant for dig at
blive fundet af kunderne, netop når de søger i Google. Det kan være, at din målgruppe bruger søgeord såsom ”hjælp til lavt selvværd”, ”lavt selvværd hvad
jeg gør” eller ”hvordan får man bedre selvværd”.

I dét øjeblik at vedkommende søger efter viden eller hjælp inden for netop dit serviceområde, er det vigtigt, at din hjemmeside og din virksomhed dukker op
i søgeresultatet. Dette kan du opnå ved hjælp af korrekt og god SEO.

Men hvad er SEO så helt konkret? Hvad kan du gøre for at implementere SEO-elementer i din markedsføring? Få svaret lige herunder:

3 overordnede SEO-elementer, som du bør kende


SEO, eller søgemaskineoptimering, er et vidt begreb. Termen dækker over mange forskellige områder og teknikker, du kan bruge for at få din hjemmeside til
at stige i rank i Googles søgeresultater.

SEO-konsulenter og SEO-firmaer bruger årevis af tid på at sætte sig godt ind i bare et eller to af disse områder, da de hver især er så teknisk
komplicerede, at det halve kunne være nok.

Dette betyder dog ikke, at du ikke selv kan tage affære og gå i gang med nogle af de mere grundlæggende SEO-værktøjer – eller som minimum få en forståelse
for dem, så du er bedre klædt på til at finde en SEO-konsulent, som kan klare arbejdet for dig.

  • Teknisk SEO
    – Teknisk SEO er en betegnelse for alle de tekniske tiltag, du kan foretage dig på din hjemmeside. Eksempler på teknisk SEO kunne være hastigheden på
    din hjemmeside, at undgå duplicate content (samme indhold optræder flere steder på nettet), intern struktur af kategorier, sider og undersider på din
    hjemmeside m.v.

  • On-page SEO
    – On-page SEO er, som navnet antyder, al den SEO, du kan udføre direkte på dit eget domæne. Eksempler på on-page SEO kunne derfor være gode og
    velskrevne tekster, billeder, video, korrekte overskrifter og underoverskrifter m.v.

  • Off-page SEO
    – I modsætning til on-page SEO er off-page SEO al den SEO, som foregår alle andre steder end på dit eget domæne. Det kan f.eks. være mentions og
    anmeldelser på andre hjemmesider, gode og solide links fra andre domæner, som peger ind på dit domæne m.v.


Ønsker du at sætte dig yderligere ind en eller flere af de ovenstående SEO-værktøjer, kan du passende bruge Google som en hurtig genvej. Du kan også tage
kontakt til en professionel SEO-konsulent, som med glæde og entusiasme kan fortælle dig mere om emnet.

Hvem kan bruge SEO?


Det korte svar på dette spørgsmål er: Alle. Alle virksomheder kan med fordel anvende SEO i deres digitale markedsføring, og der er sådan set ingen grund
til at lade være.

Hvad enten du driver en bedemandsforretning, en blomsterhandel eller et forsikringsselskab, vil der være kunder at hente i Googles søgeresultater. Det tør
jeg garantere dig.

Kan SEO være skadeligt?


En relativ stor del af SEO opstår som regel helt naturligt, når du udvikler godt og brugbart indhold til din hjemmeside og forsøger at dele det gode
budskab om din service eller dit produkt på nettet.

Mange virksomhedsejere kan dog også hurtigt komme til at lave noget værre rod i deres SEO – især hvis de ikke er bevidst om dette. Hver eneste dag ser vi
utallige eksempler på uheldige virksomhedsejere, som får sparket af Google og ryger langt, langt ned i søgeresultaterne pga. fejl i deres SEO.

I tilfælde af negativ SEO bør du omgående søge hjælp hos et professionelt firma eller en konsulent, som kan rette op på fejlene i en fart, så du undgår
tabt omsætning.

Overvej hjælp udefra


Lyder SEO spændende og som noget for din virksomhed? I så fald kan du passende kontakte mig - så vil jeg med glæde hjælpe dig i gang med din SEO.

Jeg hedder Anton Hoelstad, og jeg har arbejdet professionelt med online markedsføring i mange år. I den forbindelse har jeg både hjulpet danske og
internationale virksomheder med deres søgemaskineoptimering og øvrige markedsføring på nettet.

Kontakt mig allerede nu og få hjælp af en resultatorienteret og erfaren SEO-ekspert fra starten af.

Share on  -

EFTERLAD EN KOMMENTAR :

RELATEREDE ARTIKLER :

Gulvlampe til det charmerende hjem

En gulvlampe kan bruges til mange forskellige anledninger. Om det er hygge belysning til, når du læser eller til at lyse et stort rum op fra det ene hjørne – gulvlampen kan klare det hele. Noget af det mest idéelle, når du er på udkig efter belysning...

Continue Reading...
Guide til finansiering af byggeprojekter

Hvis du selv går med tanker om at ombygge eller måske opføring af et hus fra grunden eller en større renovering er der stor chance for at du skal ud og låne kapital til dette, da det hurtigt kan løbe op i større summer. Vi har her på siden derfor lav...

Continue Reading...
Julegaveideer der kan købes hjemmefra

Den danske sommer er for alvor ovre, faktisk er der nu under 3 måneder til juleaften! Det er derfor allerede væsentligt at begynde at overveje, hvad man kan købe og evt. hvor man skal købe det. Du er måske også træt af julestressen og de flere tusin...

Continue Reading...