still going strong

To brancher der er ”still going strong”

Teknologien ræser derudaf og har gjort mange brancher samt arbejdspladser overflødige. Robotter overtager menneskers stillinger hver evig eneste dag, da de både er mere effektive, produktive og pålidelige end medarbejdere af kød og blod. Det har ført til alt lige fra dommedagsteorier til tanker om et utopisk samfund, hvor mennesker aldrig skal arbejde igen. Så langt fremme vil vi ikke spå om i denne artikel. I stedet vil vi kigge på nutiden og den nære fremtid for at undersøge to brancher, der har nydt godt af den teknologiske udvikling på trods af, at man umiddelbart havde forventet det modsatte.

Marketing og afsætning

Markedsføringsbranchen har ændret sig radikalt – på den gode måde. Man har i høj grad tilpasset sig den udvikling, der har fundet sted, i et forsøg på at komme stærkere ud på den anden side. I en tid hvor mange brancher har kæmpet imod eller forsøgt at udsætte den uundgåelige teknologiske udvikling. Men ikke her.

Markedsføring er i høj grad flyttet over på de digitale platforme såsom Google, YouTube og Facebook, hvor en stor del af de nyere metoder inden for markedsføring praktiseres. Desuden ser vi også begreber som SEO tekstforfatning, linkbuilding og diverse andre fagtermer blive brugt i flæng inden for markedsføring.

Det er dog ikke kun internetvirksomheder, der står for markedsføringen nu om dage. Nej, mere traditionelle platforme såsom reklametryk har i stor stil fulgt med den nye teknologi og de dertilhørende effektiviseringsmuligheder. Det er i dag blevet meget billigere og nemmere at drive en virksomhed, der beskæftiger sig med tryk, idet maskiner kan stå for store dele af selve produktionen, hvorimod mennesker endnu tager sig af den kreative del af arbejdet som design, opsætning og farvesammensætning.

Legetøjsgiganter vælter i penge

Alle kender og har et forhold til danske LEGO. Virksomheden med hovedsæde i Billund har i de seneste år præsteret det ene fantastisk regnskab efter det andet, og de formår til stadighed at producere noget af det meste kreative legetøj i verden. Det er dog ikke mange år siden, at den danske familievirksomhed var i store økonomiske problemer. Man har dog i dag vendt skuden og tjener milliarder hvert år til fonden bag virksomheden.

Dette har kunnet lade sig gøre dels takket været en konsekvent, visionær og eminent direktør, men det er også grundet den teknologiske udvikling. Produktionsanlæggene i LEGO er blevet effektiviseret, hvorfor man i dag tjener flere kroner pr. stykke legetøj, idet omkostningerne må antages at være lavere pr. enhed, jo flere enheder man kan producere. Derudover lever LEGO lukrativt på de animationsfilm, man i de seneste år har fået produceret. Disse film var ligeledes ikke mulige, hvis ikke teknologien var til det.

Det var blot to brancher, der må siges at have taget bestik af den teknologiske situation. I fremtiden vil vi højst sandsynligt se endnu flere virksomheder, der ridder med på bølgen, men tilsvarende vil en del fag efterhånden blive udvandet. Det er hverken sørgeligt eller positivt, men det er nu engang vilkårene for at drive virksomhed.

Related Posts

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *